Heb je pijn tijdens het werken met de computer?
Drie oplossingen die kunnen helpen

Je werkhouding beïnvloed het risico op computer-gerelateerde pijn. Een goed ingerichte werkplek voorkomt én verlicht KANS klachten (Klachten aan Arm, Nek en/of Schouder), ook wel bekend als RSI.

Het is voor de mens onmogelijk om de hele dag in een statische houding te zitten, we moeten nu eenmaal bewegen. Als je veel met een computer werkt is het belangrijk om een natuurlijke lichaamshouding aan te nemen, waarbij de gewrichten op natuurlijke wijze met elkaar zijn uitgelijnd. Hiermee verminder je de belasting op je armen, schouders en nek en leg je de basis voor een gezonde werkhouding.

Doe een zelftest

Hieronder volgen enkele tips en oplossingen voor een betere houding en werkomgeving. Vraag een collega, familie of vriend om jouw houding te bekijken en ontdek hoe je deze kunt verbeteren om zo het risico op chronische computer-gerelateerde pijn te verminderen.

We noemen het de Mousetrapper bewegingen.

CORRECTIE #1

Zorg ervoor dat je handen tussen je schouders blijven.


Een gecentreerde positie van je handen is essentieel om KANS te voorkomen. De meeste klachten ontstaan doordat je je arm teveel strekt bij het gebruik van een normale muis die naast het toetsenbord of laptop ligt. Door gebruik te maken van een ergonomische centrale muis, zoals de Mousetrapper, neem je automatisch een ergonomische houding aan waarbij je je armen en handen ontspannen voor je houdt. Uit onderzoek is gebleken dat een gecentreerde muis vaak al na een paar weken een merkbare verbetering oplevert. Ter verduidelijking; de Mousetrapper ligt vóór het toetsenbord.

…
…
CORRECTIE #2

Houd uw armen in een rechte lijn met de vloer.


Ontspan je schouders en houd je ellebogen in een hoek van 90 graden. Als je van houding verandert, probeer dan binnen een bereik van 70 tot 135 graden te blijven en ga af en toe staan.

CORRECTIE #3

Zet uw voeten plat op de grond.


Stel je stoel zo af dat je voeten plat en iets vóór uw knieën op de grond staan. Gebruik zo nodig een voetensteun.

…